..VVIP..

SUKA TAK?

Sunday, 15 May 2011

pengalaman sekali seumur hidup! sedapnya daging manusia~ nyum nyum!

Assalamu'alaikum w.b.t.. 

"Eh?? ape dah jadi ni?? ana makan daging manusia?? iyaksss!!!! jijiknye!!"

haaaa... jangan TERKEJUT! kite tak tipu... daging manusia ni memang SEDAP!! lebih LAZAT dari KFC tau?? dan jangan pulak tak percaya.. RAMAI yang suka makan daging manusia sekarang ni.. betul.. kite tak tipu... kite nampak sendiri.. depan depan mata kite pulak tu.. enak betul diorang tu mengunyah, sampai tak pandang kiri kanan la.. bile kite pandang diorang, kite buat la muka pelik kite tau.. diorang punye la JELING... fuuuhhh! MENIKAM sukma kite cakap... ni REALITI... kite tak tipuu... nak tau ape kes sebenarnya??

 Dan jangan sebahagian kamu mengumpat sebahagiannya; apakah salah seorang di antara kamu suka makan daging bangkai saudaranya padahal mereka tidak menyukainya!!” [Surah al-Hujurat: 12]

hehehe.. jangan la marah semua.. saje je kite buat tajuk gempak gempak.. nak tarik perhatian la katekan.. haaa... senyum la sikit cik mek molek.. jangan marah marah.. nanti tak awet muda.. ngeee.. 

okay.. untuk entry pengisian jiwa kali ni... kite nak kongsi pasal MENGUMPAT.. perbuatan ni dah jadi rutin harian la dalam hidup masyarakat sekarang.. tapi sekarang kite tak sebut mengumpat dah.. sekarang istilah moden... GOSIP gittuuuu... kan?? tak stylo la sebut mengumpat kan.. imej nak kena jaga.. nak nak lagi di kalangan mak mak datin.. oopps!! kite dah terlebih pulak.. sorry.. ;p

telah dinyatakan dengan jelas dalam AL-Quran mengenai LARANGAN ALLAH terhadap perbuatan bergosip gosip ni.. nak masuk sikit ilmu Istinbat hukum ye kawan kawan.. apabila ALLAH menggunakan perkataan JANGAN, maka secara automatiknya ia membawa maksud HARAM hukumnya.. dan jika dilakukan, maka BERDOSA la empunya diri.. dan dalam firman ALLAH di atas tadi pon, ALLAH menggunakan perkataan JANGAN bukan? maka.. hukum BERGOSIP itu adalah HARAM!! alamak.. dah macam ustazah pulak kite ni kan.. :)

"Alaaa... kalau tak sebut nama, tak dosa la.. lagipon kita ni nak share cerita je.. biar jadi pengajaran.. jangan jadi macam dia tu haaa.. KAN??"

hah!! ni la die kalau orang yang membuta tuli je dalam beramal.. MEMANG, dalam ISLAM ada dinyatakan keadaan di mana mengumpat itu DIBOLEHKAN.. haa.. yang itu kite akan cerita untuk entry yang seterusnya, okay? kite fokuskan kat bab ni dulu.. DIHARUSKAN mengumpat, tapi dialog kat atas tu.. tak sesuaaaii la akaknye... tak relevan la bak kate omputehnye kak oii... memang niat akak ni MURNI, nak mencegah keburukan.. tapiii.. amboi kakak... akak bercerita sampai tak hengat dunia tu dah bukan nak bagi pengajaran dah tu.. tu dah masuk kategori membuka aib dan mengumpat.. udah udah le tu akaknye... :)

meh sini adik nak bagitau kat akak.. MENGUMPAT ni maksudnya.. akak akak semua ni dok sok sek sok sek sesuatu perkara tentang Cik A ni, yang Cik A ni sendiri tak suka sape sape pon tau pasal tu.. dah la mengajak orang bergosip, bukak aib orang tu satu hal.. kadang kadang sampai benda yang takde pon diada adakan.. PENYEDAP RASA la katekan... haa... gittuuuu la cerita bebenornye akak akak oiii.. disebabkan hal hal macam ni la ALLAH melarang KERAS perbuatan BERGOSIP ni kak oii.. sesungguhnya ALLAH Lebih Mengetahui apa yang tidak kite ketahui.. ALLAH tau yang semua ni akan terjadi, ALLAH tau perkara apa yang memudaratkan akaun amalan kite kak ooiii.. bermula dari GOSIP ni la timbulnya FITNAH yang dosanya lebih BESAR dari MEMBUNUH kak oii.. aduhhai.. senangnya kite ni buat dosa kan.. guna LIDAH saje pon jadi.. :)

nampak tak? betapa BERATNYA impak maksima perbuatan bergosip ni kat manusia? betapa ALLAH Maha Bijaksana Membaca hati dan kelemahan diri manusia yang HINA ni.. diumpamakan pula perbuatan MENGUMPAT itu seperti memakan BANGKAI DAGING MANUSIA.. SUBHANALLAH.. selerakah akak akak sekalian nak menjamah daging manusia ni? bukan setakat daging, bangkai pulak tu.. Ya ALLAH.. jijiknya! haaaa.. tau pon jijik kan.. tapi bila datang mood bergosip tuuu... hilang semua imej makan bangkai tadi.. betol tak?? betol kan...? :)

Daripada Anas r.a. katanya, Rasullah bersabda :
"Ketika aku dimikrajkan (malam israk dan mikraj) aku berjumpa dengan satu golongan yang kukunya adalah daripada tembaga, mereka melukakan muka-muka dan dada-dada mereka (dengan kuku itu). Lalu aku bertanya : Siapakah mereka ini wahai Jibril? Jibril menjawab : Merekalah orang-orang yang memakan daging-daging manusia (mengumpat) dan mengatakan keburukan terhadap maruah orang lain".[Hadis riwayat Abu Daud.]

tengok? dalam peristiwa Isra' dan Mikraj pon telah ditunjukkan perihal manusia yang suka mengumpat.. nak ke kite semua berada dalam situasi yang sama seperti di atas?? melukakan diri sendiri, dan memakan bangkai? sedangkan terluka sedikit pon kite dah meraung, terlolong, inikan pulak nak mencederakan diri.. sedangkan nak makan makanan basi pon dah loya, apatah lagi nak makan bangkai MANUSIA.. renung renungkan.. :)

okay.. kite rasa cukup la kite berceloteh buat masa ni.. semoga entry ni dapat memberi manfaat untuk kite semua, insya ALLAH.. bukan la niat kite nak berlagak pandai, bukan nak mengatakan yang kite tak pernah mengumpat.. tipuuu sangat la kan? tapi sekadar nak mengingatkan diri sendiri.. dan jugak anda anda yang sedang membaca ni.. semoga kite semua mendapat pahala kerana saling berkongsi dan menyebarkan ilmu.. insya ALLAH.. 

kite tingggalkan anda dengan madah pujangga Saidina Ali bin Abi Talib :

" Seseorang itu menjatuhkan nilai dirinya bila dia mula merasa tamak,dia rela dengan kehinaan apabila dia menceritakan tentang kemiskinan dan kesusahannya.Dia menghinakan dirinya bila dia tidak dapat mengawal lidahnya.."

sesungguhnya KESEMPURNAAN itu datangnya dari ALLAH Yang Maha Sempurna.. dan segala kekurangan itu adalah daripada diri kite sendiri yang lemah lagi hina ini.. :)


- gambar hiasan sahaje -



Daripada Anas r.a. katanya, Rasullah bersabda :

"Ketika aku dimikrajkan (malam israk dan mikraj) aku berjumpa dengan satu golongan yang kukunya adalah daripada tembaga, mereka melukakan muka-muka dan dada-dada mereka (dengan kuku itu). Lalu aku bertanya : Siapakah mereka ini wahai Jibril? Jibril menjawab : Merekalah orang-orang yang memakan daging-daging manusia (mengumpat) dan mengatakan keburukan terhadap maruah orang lain".

Hadis riwayat Abu Daud.

2 comments: